Siden opdateres løbende.

Her vil du hurtigst muligt kunne finde svar på de spørgsmål, som du skulle have til det datalæk vi desværre har oplevet.

Du kan også skrive til faq@itcsyd.dk for yderligere spørgsmål.

Præcist hvordan man skal forholde sig, har vi svært ved at vejlede omkring, da der kan være mange personlige perspektiver, der spiller ind. Men der kan findes hjælp og vejledning på sikkerdigital.dk, eller der kan tages kontakt til Sikkerdigitals Cyberhotline på tlf.: 33 37 00 37.

Du får en underretning, hvis du har gået på en uddannelse, eller har efteruddannet dig på EUC Syd. I den forbindelse kan det også være aktuelt at sende til værger eller virksomheder.

Vær opmærksom på, at du også modtager en underretning, hvis dit barn har deltaget i brobygning eller introduktion på en af skolerne.

Har du i forbindelse med uddannelse eller efteruddannelse fået lavet en kompetenceafklaring, så vil dine data også være registreret i vores systemer. 

Der er sendt ca. 41.000 underretninger ud til berørte elever, kursister, ansatte, værger og virksomheder.

Grundet højrisikoen har vi sendt ud til de personer, der har været i berøring med vores institution i de seneste 5 år. Af de 41.000 er ca. 10.000 af de orienterede, værger og virksomheder. 

Skolen er underlagt nogle særlige opbevaringskrav i forbindelse med oplysninger, der ligger til grund for beviser m.m.

Dernæst er skolen omfattet af bogføringsloven og skal dermed opbevare regnskabsmæssige data i 5 år.

Vi bliver den 12. september tippet om et datalæk, og den 18. september kan vi konstatere, at dele af vores data er offentliggjorte. Herefter begynder arbejdet med at afdække omfang og risiko.
Der kan være tale om breve, aftaler, blanketter og lignende, der er udvekslet mellem EUC Syd, kunder, ansatte og elever. Dokumenterne kan indeholde oplysninger som CPR-numre, navne, adresser, løn, notater fra interne samtaler m.m.

Skolen indberetter alle undervisningsaktiviteter til Undervisningsministeriet, og i den forbindelse indeholder vores dokumentation navn og CPR-nummer. Dokumentationen er vi forpligtiget til at opbevare i 5 år.

Dernæst er skolen underlagt nogle særlige opbevaringskrav i forbindelse med oplysninger, der ligger til grund for beviser m.m.

Data ligger ikke tilgængeligt på Internettet, hvor en normal bruger søger oplysninger. Data ligger derimod tilgængelige på det mørke net.
Vi har anmeldt hackerangrebet til politiet den 25. september. Vi refererer til Journal nummer: 01LC-76211-01124-23
Det er ikke en person, som har lækket data, men en kriminel hackergruppe, som er brudt ind i systemet, stjålet data.
Skolen indberetter alle undervisningsaktiviteter til Undervisningsministeriet, og i den forbindelse indeholder vores dokumentation navn og CPR-nummer. Dokumentationen er vi forpligtiget til at opbevare i 5 år.
Hvis du opdager eller mistænker, at dine oplysninger er blevet misbrugt, er det vigtigt, at du reagerer på det.

Du kan få hjælp ved Digitaliseringsstyrelsens hotline på telefon 33 98 00 98, og du kan læse mere om hotlinen på sikkerdigital.dk

Er du blevet offer for identitetstyveri, kan du læse mere om, hvad du skal gøre på borger.dk » “Er du offer for identitetstyveri?”

Eller finde information på disse sider:

Har du oplevet tab i forbindelse med datalæk, og derfor har et erstatningskrav for personskade, så kan du ansøge Erstatningsnævnet om erstatning.

Du kan læse mere og finde ansøgningsskemaet på www.erstaningsnaevnet.dk eller få udleveret et ansøgningsskema hos politiet.

Politiet kan også hjælpe med spørgsmål, der måtte være omkring erstatning.

På sikkerdigital.dk finder du en masse gode råd til hvordan du og din familie, kan beskytte jer mod digital svindel som, Phising og smishing, online afpresning, identitetstyveri m.m. – https://sikkerdigital.dk/

Følg dem også på Facebook – https://www.facebook.com/Sikkerdigital

De fem sikre råd til din digitale hverdag

1. Pas på dit NemID/MitID

Dit NemID/MitID er dit – og kun dit. Hold derfor altid dit NemID/MitID for dig selv. Få gode og praktiske råd til, hvordan du bruger dit NemID/MitID nemt og sikkert.

Læs mere her »

2. Brug stærke kodeord

Et stærkt kodeord eller password består af 12 eller flere tegn, bruges kun ét sted og deles ikke med andre. Det kan sagtens være let at huske at benytte stærke passwords.

Læs mere her »

3. Beskyt dine personlige oplysninger

Tanken om, at digitale svindlere kan få adgang til dine mest personlige digitale oplysninger, er ikke rar. Derfor skal du passe på dine digitale oplysninger, på samme måde som du passer på din pung. Få gode råd til, hvordan du undgår at dele ud af dine personlige oplysninger.

Læs mere her »

4. Surf sikker på trådløse netværk (Wi-fi)

Når du bruger offentlige trådløse netværk (wi-fi) på cafeen, til konferencen eller i lufthavnen, risikerer du, at svindlere kan følge med i, hvad du laver. Derfor er det vigtigt, at du beskytter dig, når du er logget på trådløse netværk.

Læs mere her »

5. Forebyg, at andre kan optage lån i dit navn med en kreditadvarsel

Får svindlere fat i dine personlige oplysninger, er der en risiko for, at de bruger oplysningerne til at optage lån og kreditter i dit navn. Den risiko kan du mindske ved at oprette en kreditadvarsel. Læs mere her

Opret en Kreditadvarsel på Borger.dk »

Det ekstra råd

Træk vejret, før du klikker.

Digitale svindlere udnytter vores naturlige instinkt til at reagere hurtigt. Men træk vejret, før du klikker, og følg et par enkelte råd, så du undgår at blive svindlet.

Se mere her »